söndag 12 april 2009

Den borgerliga flummiga politiken håller på att rasera den kommunala skolan.


I mitten av 1970-talet avskaffades skolmognadsproven. Sedan dess har målet i stället varit att utforma den svenska skolan efter barnens förutsättningar.
En av förskolans och skolans viktigaste uppgifter är att tillgodose de enskilda elevernas behov vad gäller kunskap och socialförmåga.
Alla barn har olika förutsättningar men lika värde. Den absoluta största styrka som samhället har är olikheter. Olikheterna kan också utgöra en möjlighet till gemensamt lärande mellan de olika eleverna. Skolan är en viktig del av samhällsutvecklingen. Den grunden läggs för goda samhällsmedborgare. Den goda skolans formas i samverkan mellan skolan, elever, föräldrar och samhället. Den värdegrund som arbetarerörelsen stött och står för, jämlikhet, solidaritet och lika värde, slås sönder av idén att vissa barn ska gå i en separat elitskola eller elitklasser. Den borgerliga flummiga människosynen är elitistisk och den nya skolpolitiken är ett exempel på elitistiskt tänkande. Därmed försöker moderatledda regeringen via Jan Björklund skapa en skola som försträcker segregationen och klassamhället. Ökad segregering ger ytterligare motsättningar mellan ungdomar och mellan ungdomar och vuxna. Ett sådant synsätt avskräcker och förfärar. Den borgerliga skolan kategoriserar och sorterar elever genom kvarsittning och avstängning, hårda tag hjälper inte eleverna att uppnå kunskapsmålen.
Socialdemokraternas syn på skolan är att alla elever ska ha möjlighet att utvecklas utifrån sin ”nivå”. Arbetarerörelsen kämpar för en skola med trygga glada barn som drivs av nyfikenhet och iver att vara med och aktivt delta i förändringen av samhället och världen. När barn ges möjlighet att utveckla tro och tillit gentemot sig själva och andra människor, kan vi verkligen ha förväntningar på våra barn att de klarar sin framtida uppgift som goda samhällsmedborgare.
Ameer Sachet(S)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar