tisdag 18 maj 2010

En mer nyanserad debatt


Skolorna måste få långsiktiga spelregler och arbetsro, i en tid när tonvikten i samhällsdebatten så starkt präglas av tal om skolornas misslyckande att uppnå målen och elevernas olust att ta till sig den kunskap som krävs. Det känns tråkigt att se på när debatten ständigt och jämt besktiver skolverksamhet som kaotisk, ostrukturerad och dålig.
Skoluppdraget får inte förenklas och reduceras till enbart en diskussion om tidiga betyg och mera prov.
Skolorna skall ge barn trygghet med flexibel arbetsmiljö så att eleverna känna sig mogna för att omsätta sina drömmer och nyfikenhet till parkytiskt och teoretiskt handling. Lyckas skolvärlden med det, då kommer många att uppnå de uppsatta målen.
Regeringens förslag till kommande skollag saknar långsiktighet. Betygliknande omdömen i förskoleklass resulterar i att en del av 6-åringar bli underkända. Regeringen öppnar även för frivilliga avgifter i skolan. Därmed tvingas föräldrarna att betala för olika aktiviteter i skolan. Det är beklagligt att regeringen med dessa förslag sänker kvaliteten i skolorna och för skoleleverna.
Segregationen och sorteringen av elever är en orsak till kunskapsresultatet sjunkit. Regerings skolpolitik innebär mer uppdelning och gruppering av olika elever. Den vill göra skillnad mellan barn redan i tidig ålder i stället för att utveckla skolan till att bli en plats där alla barn och unga tillåts uppnå kunskapsmålen utifrån sina egna förutsättningar. Regeringen tror att man når kunskapsmålen snabbare, om man satsar på elitklasser och elitskolor. En sådan politik cementerar klassamhället.
Regeringen vill ta bort behörighetskraven till högskolan för elever på yrkesförberedande gymnasieprogram. Det ska inte längre vara möjligt att läsa betyg på komvux . Det skapar återvändsgränder och hinder för den som vill utbilda sig vidare.
Denna syn på skola är långtifrån det livslångt lärande som vi socialdemokrater alltid har kämpat för. Den yngre generationen kommer att byta jobb och karriär oftare än tidigare generationer. De måste få förutsättningar för det också.
Alla skolor ska följa samma skollag, nationella läroplan och kursplan. Samma sekretess, öppenhet och meddelarskydd i alla skolor. Den pedagogiska utvecklingen ska uppmuntras i alla skolor, barn är olika och det finns många sätt att lära. Pedagogen i skolan ska uppmuntra eleverna till att analysera, filtrera, ifrågasätta och dra slutsatser av faktakunskaper. Det är viktigt att eleverna kan värdera information och förstå vilken kunskap de behöver i framtiden.
Det kommer alltid att finnas elever som av skilda anledningar inte klarar de uppsatta målen. Dessa elever förtjänar en andra chans, möjlighet att förändra sin situation, att lyckas i skolan.
Sverige har tjänat på en sammanhållen skola, en mötesplats för barn från olika sociala miljöer och bakgrund.
Den svenska skolan måste vara så stabil och ha en sådan bredd att unga människor får en fast grund att stå på kunskapsmässigt, oberoende av skiftningar i livet.
Ytterst handlar det om våra barns framtid, och det måste väga tyngre än bara sortering, betygshysteri och andra panikåtgärder.